SUPERCOMET-prosjektet
SUPERCOnductivity Multimedia Educational Tool
SUPERCOMET-projektet startet i desember 2001 og løp til desember 2004. Økonomisk støtte på € 491 500 gjennom Leonardo da Vinci-programmet fase II til EU beløp seg til 75% av prosjektets totalbudsjett på ca. € 650 000. Prosjektkoden var N/01/B/PP/131.014.
Utfordringen
I følge Physics On Stage-konferansen ved CERN, Geneve i november 2000 var det krise i fysikkutdanningen på europeisk nivå, og behov for en vitamininnsprøytning i fysikkundervisningen. Fysikkutdanningen i Europa er i krise grunnet manglende rekruttering kombinert med det store antallet fysikklærere som snart går av med pensjon. Dette påvirker både potensialet for teknologisk utvikling og samfunnsutviklingen.
Kort beskrivelse
SUPERCOMET-prosjektet hadde som målsetting å bidre til å endre denne uheldige trenden gjennom å utvikle undervisningsmateriale som er utfordrende, interessant og morsomt både for elever og lærere.
Ved å kombinere moderne pedagogiske metoder (f.eks. samarbeidslæring og elevaktiv problemløsning) med dataanimasjoner, siktet SUPERCOMET-prosjektet mot å binde sammen det spennende fenomenet superledning med læreplanene i faget i videregående skoler i ulike land. En medfølgende lærerveiledning og lærerseminar sørget for at de utviklede verktøy og metoder blir implementert.
Eksisterende datagrafikk og animasjoner har blitt utviklet gjennom det tidligere Superlab-prosjektet ved NTNU og Simplicatus, som fokuserer på generell spredning av forskning på superledning. Disse ressursene er tilgjengelige for SUPERCOMET-prosjektet, noe som gir en “flying start” med tanke på utstrakt bruk av grafikk for å visualisere (vanligvis) usynlige fysiske fenomener knyttet til elektrisitet og magnetisme, samt sammenhengen med viktige læreplananalyser som partikkelmodell av materie og energioverføringen.
Skriv en kommentar
You must be logged in to post a comment.